Wie zijn wij?

Keshi is de vrucht van een passie...

Ik studeerde aan het IHECS, het Institut des Hautes Etudes des Communications Sociales in Brussel. In die tijd was het een hele nieuwe opleiding die aandacht besteedde aan sociale communicatie. Dat is al snel omgeslagen in een passie.

Het is zelfs zover gekomen dat ik mezelf erop betrap, vooral op zoek te zijn naar ‘nuttige’ communicatie; communicatie die niet alleen de gewenste boodschap in zijn meest pure vorm overbrengt, maar die ook en vooral een actie opwekt, zoals een gedragswijziging.

Ik oefende m’n beroep uit in verschillende sectoren (waaronder het onderwijs), en kwam terecht in de medische communicatie, waar ik vooral werkte voor laboratoria die dieetproducten ontwikkelden.

Het is precies daar dat ik geconfronteerd ben geweest met obesitas, en met de wereldwijde dreiging die ervan uitgaat. Ik heb er ook kennis gemaakt met de zeer commerciële markt van veelbelovende ‘wonderdiëten’, en door studie ontdekte ik dat die vaak gebaseerd zijn op dubbelzinnige beloften en zelden waarmaken wat ze voorop stellen.

Toen ik de verbazingwekkende ontwikkelingen begon op te volgen die zich voordoen in de neurowetenschappen, realiseerde ik me dat alles in de hersenen gebeurt. Geen enkel dieet kan slagen zonder motivatie, en de sleutel hiertoe huist in ons brein!

Maar het belangrijkste punt, dat ook wordt bevestigd door de WGO, is dat overgewicht en zwaarlijvigheid zeer moeilijk te behandelen zijn, eens het optreedt. Er bestaat geen enkel medicijn.

Grote mediacampagnes om veranderingen in eetgedrag aan te moedigen, schieten naast hun doel. Zelfs de anderhalve miljard dollar die in Michelle Obama’s “Let’s Move”-actie werden gepompt –die tot doel had om het percentage overgewicht bij jonge Amerikanen terug te brengen van 30% naar 5%- heeft enkel geresulteerd in het trieste percentage van 33%… Een stijging dus. En wellicht was het percentage nog dramatischer geweest als er geen enkele actie had plaatsgevonden.

Voorkomen is beter dan genezen. Dit is een oud gezegde dat ook gehuldigd wordt door de WGO.

De enige conclusie die ik kon trekken, was dat actie moest worden ondernomen, en die actie moest zich richten op kinderen. Door goede gewoonten van kleins af aan te adopteren, en dan te hopen dat die ook later hun vruchten zouden afwerpen. En hoe kan je het best de aandacht van een kind krijgen en vasthouden? Door hun universele voorliefde voor spelen!

Mijn 11 jaar lange ervaring met Responsible Young Drivers heeft aangetoond dat de zekerste weg naar gedragsbeïnvloeding bij jongeren wordt bekomen door hen zelf verantwoordelijkheid te geven, en hen zelf te laten zoeken naar oplossingen, in plaats van hen te dwingen of te preken.

De hypothese

Mogen we vertrouwen hebben in een kleuter van 5 jaar dat die zijn of haar verantwoordelijheid opeist? Waarom niet? Een kind wil altijd alles zelf doen. “Laat mij dat doen mama!”

Jonge kinderen houden van spelen, van zelf op onderzoek uitgaan, plezier maken. Op deze manier ontdekken ze de wereld en leren ze zichzelf kennen. Kinderen  zijn ook dol op foto’s, video’s en spelletjes… vooral videospelletjes.

Een ‘mobiele’ videogame, zonder console! Een superleuk spel, zonder educatieve bla bla bla, dat toch in staat is om kleuters te leren houden van fruit en groenten terwijl ze met hun console bezig zijn. Dat was een Eureka moment!

Gewoon alle elementen bij elkaar gooien wat kinderen leuk vinden om te doen, en tataaaa… het idee van Keshi was geboren.

Ontwikkeling

Na enkele jaren research in de neuropedagogie in het algemeen, en in het bijzonder na aansluiting bij het project van Professor Henri Steyaert, diensthoofd van de Kinderkliniek in Balans (UKZKF), kreeg ons idee vorm.

De eerste versie van Keshi, in 2D, werd eind 2019 met succes getest. Deze eerste versie echter, was volledig op voeding gericht, en had het element ‘beweging’ niet voldoende ingebouwd. En dit was een vereiste van Prof. Steyaert om zijn medewerking te verlenen aan het project. Dus moesten we terug  naar de tekentafel.

De vonk sloeg helemaal over toen we Fabien Bénétou ontmoetten, WebRX developer en consultant (nota bene bij de EU). Hij duwde Keshi in de richting van AR, net zoals Pokemon Go, de mobiele videogame die al 800 miljoen downloads op de teller heeft.

Zonder de concrete hulp van de 3 F’s (Family, Friends and Fools) zou Keshi de volgende stap niet hebben overleefd. Dankzij hen werd in juli 2020 een nieuwe vennootschap gecreëerd, UTILE GAMES. Het ambitieuze bedrijf zal zich, naast de productie van Keshi, ook toeleggen op de ontwikkeling van andere videogames die gedragswijzigingen beogen.

Het prototype van Keshi 3D AR (versie 9) in augmented reality maakt het nu mogelijk om de game te demonstreren en testen, om hieruit de nodige conclusies te trekken voor verdere ontwikkeling tot aan de commerciële lancering die eind dit jaar wordt voorzien.

Op de agenda van 2021 staat nu om het spel nog aantrekkelijker te maken, om ‘beloningen’, verhaallijnen en functionaliteiten toe te voegen die het spel nog leuker zullen maken en die de ouders in staat zullen stellen om als het ware ‘medeplichtig’ te worden aan de gezonde groei van hun nageslacht.

Opdat kinderen zonder angst om dik te worden zouden kunnen opgroeien.

Wie is wie bij Keshi ?

Jean-Pierre Snyers,
Initiatiefnemer (2016).  Vennoot Utile Games bv (17 juli 2020).

Medische basisopleiding (3 jaar) aan Université de Liege, l’Institut des Hautes Etudes des Communications Sociales, Cepac (Solvay Business School).

Expertise op het vlak van sociale, medische en politieke communicatie, oprichting en leiding geven aan diverse commerciële communicatiebureaus. Grootste verwezenlijking: mediacampagnes en verkeersveiligheidsevenementen, gericht op verandering van rijgedrag bij jonge bestuurders (Responsible Young Drivers 1989-2001).

Maxence De Beys, 
Medeoprichter, ondernemer, eigenaar WallSmart Ephec, Ichec, Solvay, analist Accenture.

Marcus Leysen,
Medeoprichter, financiën.

Antoine Snyers,
Webdeveloper bij Social Lab, Brussel. Maker van het eerste prototype.

Ontwikkeling

Benjamin Snyers,
Managing Director Social.Lab Inc, at Ogilvy USA, NewYork.

Networkmarketing, wetenschappelijke ondersteuning.

Wetenschappelijke ondersteuning

Professor Henri Steyaert,
Vice-decaan van de Faculteit Geneeskunde
Université Libre de Bruxelles (ULB)
Diensthoofd van de Kinderkliniek in Balans, UKZKF.

Tweede cirkel: steun, expertise, advies

Carine De Potter,
Moodify VZW, free lance project manger

Numerikare, Enhance health through art and innovation.

Pascal Minotte,
Psycholoog, researcher, Namen.

Vincent Doumier,
Corporate Director

Anne Wynen-Dufrasne,
Voedingsdeskundige, Chirec (ziekenhuisketen in Brussel en Waals-Brabant).